saby a écrit :"... des chiffres!"
en cherchant avec "mechanical fan consumption", quelques chiffres trouvé sur le net, chacun en fais ce qu'il en veut.
"Dodge/Jeep factory literature gives 20bhp as the saving from mechanical to electric for 318/360 engine.
A Dodge (pickup) aftermarket company claims 17bhp/20lbft at wheels on the dyno when removing the mech fan. Replaced by a very sophisticated electric dual unit with variable speed control moving more air if needed; 28A @ 13.5V = 378W or about 1/2hp.
Caterpillar gives 45bhp as the loss for a big fan on a grader @2500rpm; they are going to variable speed hydraulic drive. This is the up & coming thing for cars, using the PS pump and the computer to vary speed.
I read an account of a BMW 2002 owner who got "noticeable" performance increase & 2.5mpg increase by replacing his mech fan with an electric from a later BMW."
Oui j'ai retrouvé tout cela aussi, enfin celui qui en parle. C'est dommage qu'il commence par : "Hard to find reliable numbers quickly, but: etc..."
Travaux pratique : Vous connaissez la puissance nécessaire pour entrainer l'alternateur de votre MGB.
Allez prendre votre alternateur de rechange faites le tourner à la main... Vous aller ensuite prendre votre ventilo de rechange (

En rappelant que 500 watts représente 0,7 cv soit environ 1/100 de la puissance de votre moteur...
Bon avec tout ça , y a mon whisky qui refroidit!
Salud!!